logo boven

 

 

 


 

a-b-c-d-e-f-g-h-i-j-k-l-m-n-o-p-q-r-s-t-u-v-w-x-y-z

Accepteren

  • Accepteren van de werkelijkheid
  • Vanuit acceptatie beïnvloeden Circle of influence
  • Groeien ontwikkelen vanuit acceptatie van jezelf

Advertenties scannen

Voor “jou” relevante zinnen eruit halen (het gaat niet om de functie, maar om de details uit de tekst die je in het “levend document” kan gebruiken)



Af

  • Geef je doel vorm door een metafoor of een tekening of ……. van de situatie zoals die is wanneer “het” af is. <br>
  • Als het werkt, wat is er dan anders? Welk gedrag, welke producten weg, welke nieuw?
  • Wat zijn de kritische succesfactoren.? Welke factoren in het proces zijn succesbepalend?

Affirmaties (zie ook ‘emotieproces’ en ‘ankers’.)

  • Onderzoek bij een blokkade, een emotionele blokkade, welke gedachte die blokkade voor jou het scherpst formuleert of een verwachtingspatroon dat aan die emotie verbonden is.
  • Formuleer zo scherp mogelijk een gedachte die voor jou waar is en die je voor die blokkerende gedachte in de plaats zou willen stellen.
  • Bedenk een manier om die nieuwe gedachte regelmatig en met aandacht voor jezelf levend te houden / maken.
  • Teken/schilder/boetseer eventueel jouw affirmatie, of maak een liedje dat voor jou die betekenis heeft, de betekenis van een “anker” heeft.
  • Eigenlijk zijn alle gezegdes, maar ook tegeltjes / teksten aan de muur, affirmaties ‘avant la lettre’.

Afsluiten

Positief afsluiten van zaken is van belang omdat de herinnering er blijvend door gekleurd wordt.

Analytische psychotherapieën

  • Gericht op objectrelaties uit de historie van iemand die geprojecteerd worden op het heden en de relaties en ervaringen van het nu
  • Weggestopte, verdrongen defensieve strategieën

Anker (zie ook ‘affirmaties’)

  • Iets voor jou tastbaars / voelbaars dat je op het moment dat je dat nodig hebt aan een affirmatie of aan een bepaalde houding kan herinneren.
  • Zie tekst ‘ankers’ van Cees Meyer

Autografie

Een reflectie op leven en werk, (zie Instrumentenmap voor onderwerpen en vragen)

top

Bedrijfs- / branchekolom

  • Voor elk product / branche is een kolom van activiteiten noodzakelijk; van R&D via fabricage, verkoop, gebruik(s)(ondersteuning) tot recycling. Daarbij ook het hele assortiment stafachtige ondersteuning.
  • Welke bedrijfs- / branchekolom is / zijn voor jou interessant? Met welk product voel je je verbonden? Waar wil je bij horen?
  • Welk deel van de kolom spreekt je het meeste aan?

Belemmerende overtuigingen

  • Opblaasmethode
  • Omdraaimethode
  • Omhelsmethode

Bepalingsmacht

Zie machteloosheid

Big Rocks

Het verhaal over het vullen van je leven.

Blokkade

Zie weg

Boekje

Zie dagboek

Boodschap

  • De boodschap is zo reëel als hij wordt ontvangen
  • De inhoud die begrepen wordt heeft z’n effect. De verstrekker van de boodschap heeft te checken wat is overgekomen. Hij is (mede)verantwoordelijk voor wat overkomt, niet alleen voor wat hij uitzendt.

Brandstof

Gebruik je ervaringen als brandstof en niet als houvast

Brief

Bij blokkerende emoties een brief schrijven aan degene waar je boos op bent, of anderszins

Buik en hoofd (en competent maken; Koss; “effect”.) Buikhoofd

  • Het hoofd heeft er voor te zorgen dat de eigen buik gevuld wordt.
  • Probleem als het hoofd meer voor de buitenwereld zorgt dan er, op welke manier dan ook, terug komt in de buik.
  • Het hoofd moet de buitenwereld competent maken de juiste dingen te doen voor de buik.

top

Carpenter

De timmerman en z’n huis

Carrière ankers

  • Wat staat centraal?

CC procesCC-proces;

  • Brainstorm - bronmateriaal - creatief.
  • Prioriteitsstelling en plan(nen) van aanpak hulpmiddelen: levenslijn, dromen en advertenties scannen op voor jou relevante zinnen of kreten -

 

Circle of influence / Circle of concern, zie ook ‘energie’ en ‘kalmte, moed en wijsheid’.

  • Steek energie in je invloedssfeer, breidt hem eventueel uit.
  • Gooi zorgen/concerns waar je niets mee doet overboord.
  • Het probleem buiten jezelf of buiten je interesse plaatsen of het probleem zo definiëren, zo beoordelen dat je er zelf wat aan kan doen
  • “Verander wat je niet accepteren kunt en accepteer wat je niet veranderen kunt” (een oude volkswijsheid uit Hoogendijk)Circle of Influence

Coaching; Whitmore en het GROW-model

Cognitieve (“psycho”)“therapieën”

  • RET
  • Disfunctionele emoties, patronen en overtuigingen
  • Denkfouten

Competenties en loopbaanwaarden

  • Boeken Phoenix / LDC
  • Onderdelen uit het “levend document”.
  • Competenties lijst ABN AMRO -
  • Competenties van Seligman, psychologie mei 2005, zie map

Contract: afspraken over

  • Doelstelling
  • Tijd / frequentie
  • Geld
  • Verantwoording aan
  • Informatie

ConvergerenConvergeren; (zie ook ‘divergeren’)

Vanuit veel gegevens en processen toedenken naar één doel (op wat voor manieren zou je de tijd kunnen meten)


Copingstijlen

  • Actief het probleem oplossen
  • Sociale ondersteuning zoeken
  • Lichamelijk / geestelijk ontspannen (je doet iets)
  • Het uiten van emoties
  • Geruststelling / troost zoeken
  • Afwachten, vermijden, vluchten (je doet niets)
  • Depressief reageren.

Covey; de zeven eigenschappen van effectief leiderschap

  • Wees proactief
  • Begin met het einde voor ogen
  • Stel prioriteiten
  • Denk in termen van winnen en verliezen (?)
  • Probeer meer te begrijpen dan begrepen te worden
  • Werk synergetisch
  • Hou de zaag scherp

Creatiespiraal

Vanuit veel gegevens en processen toedenken naar één doel (op wat voor manieren zou je de tijd kunnen meten)

  • Wensen
  • Verbeelden
  • Geloven
  • Creatiespiraal
  • Uiten
  • Onderzoeken
  • Plannen
  • Beslissen
  • Handelen
  • Volharden
  • Ontvangen
  • Waarderen
  • Ontspannen
  • En weer wensen
  • Zie ook de doemspiraal

top

Dagboek

  • Met goede dingen, uitgeschreven
  • Met slechte dingen, aangeduid en uitgeschreven hoe je ze wel zou doen een volgende keer
  • Ook beschrijven hoe het gaat, hoe je energiemeter staat (naar aanleiding waarvan)
  • Hoe beschrijven; hoe “groot” je bent, hoeveel volume je inneemt, hoezeer je er bent(hier en nu)
  • Beschrijven hoe je je omgeving ervaart, wat dingen je doen, wat je leert
  • Etc. etc.

Dal, de verwerkings"cyclus"

  • Ontkenning dal
  • Verlamming
  • Frustratie
  • Depressie
  • Verwerping
  • Aanvaarding
  • Aftasten
  • Aanpassing
  • Relativering
  • Integratie

Deductieladder (De Goeroegids)

  • Ik doe dingen op basis van mijn overtuigingen Ik raak overtuigd van dingen
  • Ik trek conclusies
  • Ik doe veronderstellingen
  • Ik geef de informatie een betekenis
  • Ik haal informatie uit wat ik waarneem
  • Ik bestudeer gegevens en onderga ervaringen

Divergeren (zie ook ‘convergeren’)

Vanuit één punt breeduitwaaierend denken. (Wat zou je allemaal met een horloge kunnen doen?)

Doel: zie ook “golf

SMART; Specifiek, Meetbaar, Ambitieus, Realistisch, Tijdgebonden

Doemspiraal zie ook creatiespiraaldoemspiraal

  • Aanname: ik ben niet goed genoeg
  • Eigen gedrag: terugtrekken
  • Reactie omgeving: links laten liggen
  • Eigen reactie, gevoel, emotie: ik voel me niet serieus genomen
  • Volgende eigen reactie: bevestiging van ik ben niet goed genoeg

Doorvragen

  • Vertel eens wat meer
  • Wat doet ‘t
  • Hoe voelt dat
  • Hoe ziet dat er uit

Dromen, (zie ook levenslijn en CC-proces)

  • Terugdromen vanuit over 5 jaar
  • Je voelt je “toppig”, je bent gelukkig, trots of tevreden (je eigen woorden)
  • Je bent / zit / ligt op je favoriete droomplek, die denk je je heel goed in
  • Je droomt terug over de afgelopen 5 jaar; hoe is het zo gekomen dat je zo …………. bent?
  • Elke droom is een verhaal, schrijf het “met zachte ogen”.
  • Destilleer uit de verhalen “zaken” die in de vier hoofdstukken van het ‘Levend Document’ thuis horen”.

Dromen / plannen

Planning zo maken dat je ze zelf kan realiseren dat je niet afhankelijk bent van omstandigheden of anderen

top

effe zittenEffe sitte

Nadenken, plannetje maken, nagenieten over wat af is, waar ben ik nou eigenlijk mee bezig? Etc. etc.

Emoties zie ook “positieve psychologie

  • Positieve: - zelfverzekerdheid - hoop - vertrouwen
  • “Negatieve”
  • “Blokkerende”

Emoties, omgaan met emoties

  • Praten met goede vrienden
  • Uithuilen
  • Er over schrijven
  • Afleiding zoeken
  • Toekomstplannen maken
  • De ander betaald zetten
  • Je afreageren op mensen om je heen
  • Nieuwe partner/baan/studie

“reapraisal” blijkt handig te zijn; de zaak in een ander licht zetten

Emoties, omgaan met emotionele reacties van anderen

  • Woede: doe iets onverwachts; koffie aanbieden, tijd vragen om na te denken, notities maken; vraag ‘wat wilt u dat ik doe’, dan moeten ze gaan denken; zachtjes spreken en/of vragen of ze wat langzamer willen praten; probleem erkennen, serieus nemen, begrip tonen
  • Angst: ademhaling herstellen, diep inademen 5 sec wachten langzaam uitademen; in beweging blijven, overtollige adrenaline moet eruit; niet van de wijs laten brengen; rustig herhalen ………, adem rustig in en rustig uit; leg rustig de situatie van de angstaanval uit, serieus blijven nemen van de emotie.
  • Verdriet: luister en laat het over je heen komen, “uit laten razen”; blijf bij de ander, niet met eigen ervaringen komen; ook wanneer de ander probeert ook jou aan bod te laten komen.

Pas op dit gaat alleen op bij actuele zaken, bij “eerste hulp”. Bij doorklagen onderbreken en wijzen op eigen verantwoordelijkheid, Luisteren aandacht geven versterkt alleen maar.

Emotieproces van Frijda, “De emoties”. Zie ook Affirmaties

  • Emotieproces als gegevensverwerkend systeememotieproces
  • Als een lerend / beïnvloedbaar systeem
  • Emoties als per definitie in eerste instantie noodzakelijk voor het leven, in eerste instantie altijd goed; als emoties blokkeren, niet meer geschikt zijn voor het huidig bestaan, is er iets misgegaan, zijn de emoties niet meegegroeid, niet aangepast aan de huidige “omstandigheden”.

Emoties; de 9 wegen naar ons gevoelsleven

  • Automatische emoties; directe onmiddellijke reactie, bepalend voor ons doen, zeggen en denken
  • Eerst denken dan voelen; emotie als gevolg van denken; eerst taxeren, verwerken en de emotie laten ontstaan die weer ons handelen (mede) bepaalt
  • Herinnering, de situatie opnieuw taxeren en achteraf opnieuw, of juist heel anders, geëmotioneerd raken
  • Verbeelding; door voorstelling je eigen emotie vorm geven
  • Praten; een vorm van herbeleven, herinneren door er over te vertellen, erover van gedachten te wisselen
  • Empathie; de emotie voelen die de ander voelt
  • Instructie; anderen vertellen ons waar we een bepaalde emotie bij moeten voelen; ligt soms dicht bij empathie, maar kan ook gewoon letterlijk opdracht zijn.
  • Schenden van maatschappelijke norm, reactie op andermans gedrag
  • Van uitdrukken naar voelen; de grimas van lachen maken maakt ook vrolijk.

Emotionele intelligentie

  • Frijda, Goleman, Cooper en Mihaly Csikszentmihaly
  • Daniel Goleman, “Emotionele Intelligentie”

Energie

  • De mate waarin die zich in het leven ontwikkelt, vergeleken met de aanspraken op die energie.
  • Punt van aandacht
  • Waar komt je energie vandaan,
  • Waar komt energie voor jou uit?
  • Zie ook Circle of influence; als je ergens energie aan besteedt zou dat minstens in evenwicht moeten zijn met het resultaat dat je er zelf uithaalt.

Energiemeter

  • Een virtueel instrument; een eiken plankje met een glazen buisje met gekleurde vloeistof
  • Je voelt of je ergens energie uit opdoet, er “vrolijk” van wordt, dan stijgt die meter
  • Als het resultaat of de activiteit slecht voelt, moedeloos maakt etc. etc. dan zakt de meter.
  • Stuur met die meter de activiteiten die je wel en die je niet wil doen of stuur er het moment mee waarop je ze aan kan / wil pakken
  • Als de energiemeter zakt: STOP, andere keer verder of onderzoek wat er aan de hand is

Enspirited envisioning (Warren Ziegler)

  • Envisioning
  • Deep imaging
  • Deep listening
  • Deep questioning
  • Praxis & dialogue

Ergeren

Vervang “je ergeren aan” …. door “je verwonderen over” ……

Evenwicht

Het evenwicht tussen onderhoud van, zorg voor, productiemiddel en de productie zelf.

  • materiële productiemiddelen
  • financiële productiemiddelen
  • menselijke productiemiddelen

Eigen voorbeeld: een tafel hebben voor ik kon studeren, duurde maanden.

top

Fasen

De fasen van het proces "op weg naar een nieuwe baan".

  • I Wat wil ik? Wat kan ik? maar vooral; Wie ben ik?
  • II Bijleren, ervaring opdoen.
  • III Solliciteren, verkopen

Feedback

  • In de vorm van cadeaus of tips; waardering uitspreken over genomen stappen, waargenomen ontwikkeling
  • Hoe denk jij dat ik daar nu over denk? Hoe denk jij dat dat bij mij overkomt?

Flow (Mihaly Csikszentmihalyi”, “Flow”) flow

  • Twee assen; uitdaging en skill
  • Van Apathie via Boredom naar Relax
  • Van Apathie via Worry naar Anxiousness (angst)
  • Van Angsr via Arousal naar Flow
  • Van Relax via Control naar Flow
  • Flow op de diagonaal waar challenge en skill met elkaar in evenwicht zijn

CircleFreesing – unfreesing

Iets leren en daardoor minder kunnen; doordat je er te bewust mee bezig bent en je natuurlijke vaardigheid daarmee niet aan bod komt. Na voldoende gewenning, inzakken, ervaring wordt het nieuwgeleerde een onderdeel van je natuurlijke vaardigheid en pas dan kan blijken of je er mee vooruitgegaan bent.

Functiebeschrijving- de eigen – (zie levend document)

Kleinste gemene veelvoud van alle mogelijke functies

top

Gevoel

Beschrijven van het gevoel dat een situatie of een gebeurtenis of een gedachte oplevert. Naast het objectief beschrijven van de situatie zelf levert het je realiseren wat voor gevoel daarbij hoort soms heel veel op. Ook belangrijk in hoeverre dat gevoel echt veroorzaakt wordt door de situatie zelf of in hoeverre dat gevoel ontstaat doordat er een verbinding ligt met eerdere situaties waar toen gevoelens door ontstonden of aan verbonden waren.

Geweldloze communicatie

  • Het open communicatie kaartje
  • Koss, “Effect”. - Rosenberg, “Geweldloze communicatie”.

Golf

Een metafoor voor het kiezen van een doel. Golf

  • Te dichtbij – het water loopt er onder weg
  • Te ver weg – de golf overspoelt het onderwerp
  • Het juiste punt –het doel wordt meegenomen door de berg water.

Groei; zie ook “doel

Waarin wil ik groeien / ontwikkelen, wat zijn mijn growing 'edges'?

Groeien

  • Een kwetsbaar proces
  • Vertrouwen, geduld, tijd en aandacht nodig
  • Onderhoud van het geleerde

GROW, als coachmodel (Whitmore)

  • Goal, welk realistisch (SMART) doel ?
  • Reality, wat is de huidige realiteit?
  • Options, welke mogelijkheden zie ik voor de (nabije) toekomst?
  • Will, wat ga ik nu doen, waar kies ik voor?

Daarop een Plan van Aanpak formuleren en al dan niet gecoacht uitvoeren.

top

Huidige situatie

Als resultante van de onbedoelde effecten van het handelen van mensen

top

Idealen onderzoeken

  • Vage, verre / lange termijn verlangens
  • Uitvoerbare, waar je voor kan kiezen om ze uit te voeren.
  • Vervolgens; zie GROW

Incident beschrijving

  • Waardoor had je succes?
  • Of Wat heeft je er doorheen gehaald?
  • Wat kun je daarvan nu weer gebruiken?

top

Johari-window (voor tweetallen of teams) Johari-window

  • Ik: nemen we beiden waar / zie ik niet en de ander wel
  • De ander:zien we beiden niet / zie ik, de ander niet

Per onderwerp / item bekijken



top

Katie Byron

The Work; www.thework.com: omgaan met de anderen en de omstandigheden

circle of influenceKalmte, moed en wijsheid

Zie ook circle of influence;

  • geef mij kalmte om te aanvaarden wat ik niet kan veranderen,
  • moed om te veranderen wat ik kan veranderen, en
  • wijsheid om dit onderscheid te maken

Kern, identiteit, overtuigingen, kwaliteiten, gedrag

Kern

Van belang je te realiseren hoe diep iets ingrijpt. Tot en met welke schil verandert er iets?

Kernkwaliteiten / kernkwadranten (Ofman; “Bezieling en kwaliteit in organisaties”)

  • Kwaliteit en dan te veel van het goede: valkuil;
  • en dan het positief tegenovergestelde: uitdaging;
  • en dan te veel van het goede: allergie;
  • en dan weer het positief tegenovergestelde: kwaliteit.

Keuzevrijheid

Een mens heeft steeds de vrijheid te kiezen welke reactie hij zelf heeft/maakt/wenst op een gebeurtenis/stimulus. Daarmee kan je proactief zijn, verantwoordelijk zijn voor je eigen leven.

Ki of chi

Concentratiepunt voor sterke grondhouding

Kiezen in relatie tot willen en gaan of doen

Creatiespiraal

Kwaliteiten -

  • Jouw kernkwaliteiten: die kwaliteiten die je in ieder geval in wilt zetten, anders wordt je dun, doorzichtig en ellendig (gollumig)
  • Overige kwaliteiten; de rest waar je op aangesproken kunt worden, maar die voor jou geen speciaal belang vertegenwoordigen

Kreten

  • Conflict is a cry for intamicy
  • Een check op hoe je over iemand denkt: Heb je zin om hem te leren kennen? (Joleen)

top

Leerproblemen

  • Zie deductieladder
  • “Linkerkolomdenken” Argyris: "Wat we voelen en denken, maar niet zeggen."

Leren

Zie ‘dagboek

Leven

  • Is dansen met de omstandigheden
  • Het leven is een ommetje / tante Mathilde

Levend document

4 Hoofdstukken:

  • Wat vind ik leuk om te doen? (concreet, beeldend en gedetailleerd)
  • Welke eisen wil ik dat er aan mij gesteld worden?
  • Welke kwaliteiten wil ik in ieder geval kunnen gebruiken, zo, dat als ik ze niet kan gebruiken ik ziek wordt.
  • Welke voorwaarden wil ik dat mij geboden worden? Van geld via werkplek, al dan niet met mensen samen, tot en met al dan niet een eigen verantwoordelijkheid en al dan niet een baas die me waardeert.
  • Waarin wil ik groeien, me ontwikkelen?
Hulpmiddelen die je kunt inzetten:
  • Welke hoogtepunten?
  • Wat is dat?
  • Waar gaat dat over?
  • En wat deed jij om daar te komen?

Levenslijn

Tekening, grafiek, kunstwerk waarin je je hele leven in chronologische volgorde tot uitdrukking laat komen.






Logboek (zie dagboek)

  • Opschrijven wat je goed doet
  • Aanduiden wat je fout deed en uitschrijven hoe je het een volgende keer wel zou willen doen

LTP en KTP

Lange termijn plan en korte termijn plan goed onderscheiden en je dan ook realiseren dat daar verschillende eisen aanhangen.

Lijnen van ontwikkeling

  • Grafisch uitzetten van niveaus van ellende, geluk etc. in de tijd
  • Wanneer was het nog goed, hoe is het verlopen en waar zit je nu?

top

Maatlat

  • Met welke maatlat meet je je, waarmee, met wie, vergelijk je je zelf om je eigen waarde te bepalen
  • Gebruik je de juiste eenheden? Centimeters? Inches?
  • Voor jou dezelfde maatlat als voor Einstein en Leonardo da Vinci?
  • Het probleem van de scriptie. Een goede student meet z’n eigen producten soms met dezelfde maatlat als waarmee hij (terecht) vakliteratuur meet. Meestal is dat te hoog gegrepen en zal z’n afstudeerscriptie dan nooit afkomen.

Machteloosheid

  • Uiting van zelfmedelijden
  • Uiting van / vorm van / gevolg van minachting van de innerlijke kracht van iemand om het eigen leven te bepalen! (kernkwadranten van Ofman)

Management

  • Planning & Control
  • Leidinggeven / motiveren
  • Intern Ondernemerschap

Map

If you don’t know where you are a map won’t help!

Meta

Afstandelijk zien wat er gebeurt

Moeten

  • Maakt gek
  • Zelfs wat je eerst wilde, kan ontaarden in moeten.

top

Narratieve psychologie

  • We zijn ons verhaal, het verhaal dat we onszelf en anderen vertellen.
  • Als we het verhaal (kunnen) veranderen, veranderen we daar mee ons zelf. (zie ook ZKM)
  • We kunnen ons verhaal opnieuw, met andere nadrukken, in een andere vorm (halfvol of half leeg) vertellen (reauthoring our lives)

Netwerken

Contacten leggen om te achterhalen of je dat (soort) werk, daar, zou willen doen. Daar is de vraagstelling dan ook op gebaseerd. Bij het stellen van de voor jou juiste vragen laat je jezelf indirect ook zeer goed kennen (bijproduct). Doel dus tweezijdig a. inhoudelijk achterhalen wat je wil weten, b. in het hoofd van de gesprekspartner blijven hangen, waardoor nieuwe contacten (ook achteraf nog) kunnen ontstaan. Eigen verslag (in logboek) in twee vormen; a. inhoudelijk b. gekregen of gevoelde “feedback”

Niet

De moeizame functie in ons hoofd van het woord "niet". Denk in wel: wat wil ik wel, wat kan ik wel, wat wil ik dat anderen wel doen etc.

top

Ontwikkeling

Iemand ontwikkelt zich in z’n werk van leerling via collega tot mentor.

Oplossingsgerichte therapie

  • Richten op de uitzonderingen(?) die wel goed gaan en daarover doorvragen
  • Uitzonderingen in eigen gedrag of in dat van familie of gezinsleden
  • De wondervraag (zie daar)
  • Aandacht weg van preoccupatie met de problemen door focus op gedachten, gevoelens en gedrag dat geassocieerd wordt met oplossingen
  • Dagboekje (zie daar)
  • Hoe kan je een minimale vooruitgang bereiken? Hoe kan je de bereikte minimale vooruitgang verder iets verbeteren?
  • Gebruik van de fluctuaties op de schaal van –10 tot +10
  • Wat zal een vooruitgang op dit gebied opleveren (voor jezelf, je omgeving, de belangrijke anderen)

Overdracht – tegenoverdracht

  • Dat wat de ander en z’n leven bij de omgeving oproept roept hij/zij ook op in de coach /therapierelatie
  • Wat wordt er opgeroepen bij je, hoeveel daarvan komt van de ander en hoeveel / wat zit in mij zelf? (tegenoverdracht)

top

Paradigma

Een set basis uitgangspunten, aannames, die bepalend is voor het waarnemen en voor het ervaren. De kijk op de wereld en het leven.

PBP, persoonlijk businessplan

  • Visie
  • Doelstellingen
  • Producten
  • Toegevoegde waarde
  • Voorbeelden / track record
  • ‘STAR’s’

Ook, maar meer marktgericht: (van Mastenbroek in een artikeltje)

  • Wie zijn je klanten
  • Op welke punten kan je bij hen scoren
  • Hoe kun je verbeteringen realiseren voor dat scoren
  • Hoe maak je die verbeteringen zichtbaar

Petrus

Wat wil je Petrus kunnen vertellen als je dood gaat

Positieve psychologie (Seligman; Gelukkig zijn kun je leren)

Gebaseerd op studie van Positieve emoties

  • Zelfverzekerdheid
  • Hoop
  • Vertrouwen
  • Vreugde
  • Opgewektheid
  • Plezier
  • Tevredenheid
  • Sereniteit
  • Extase
  • Geluk
  • Vervoering
  • Ontroering
  • Voldoening
  • Authenticiteit, welbehagen dat in karakteristieke competenties is verankerd

Positieve eigenschappen

  • Competenties
  • Deugden
  • Talenten
  • Perspectief zien
  • Integriteit
  • Loyaliteit
  • Altruïsme
  • Het vermogen bevrediging uit te stellen
  • Vooruitziendheid
  • Humor
  • Moed
  • Vriendelijkheid
  • Originaliteit

Deugden

  • Wijsheid en kennis (nieuwsgierigheid,liefde voor leren, originaliteit, sociale intelligentie, perspectief)
  • Moed
  • Liefde en menselijkheid (vriendelijkheid, gulheid,verzorging, de capaciteit liefde te ontvangen, liefde geven)
  • Rechtvaardigheid
  • Gematigdheid
  • Spiritualiteit en transcendentie
  • Positieve instituties die deugden / talenten steunen die op hun beurt de positieve emoties steunen
  • Democratie
  • Hechte families
  • Zingeving en doel

Proces van counseling

  • Intro; leutertje, kijken, voelen; idee vormen
  • Wat kan ik voor je zijn?
  • Functiebeschrijving / levend document
  • Brainstorm
  • Ideevorming
  • Onderzoek (voor en nadelen, mindmaps, netwerken etc. etc.)
  • Prioriteitsstelling
  • Plan van aanpak (met voor overdracht / reminder een loopbaanprofiel)

Tijdens het hele proces het “wie” eventueel aan de orde met “kracht”, “zwaktes”, en “blokkades”.

Proberen – doen

Proberen bestaat niet, je doet iets en daarbij bestaat altijd de mogelijkheid dat het geen of een ander dan het gewenste resultaat oplevert.

Professionele huis

Zolder: Culturele en paradigma veranderingen;

  • Tijdsbeeld
  • Politiek
  • Media,
  • Hoe is het geschreven beeld van het vak economie

Bovenste verdieping: Ideologie

  • Ideologie van de werksituatie
  • Ontwikkelingen in de beroepsgroep
  • Ethiek en waarden

Middelste verdieping: Context van de werksituatie

  • Regels / rollen
  • Zelfstandig ondernemen, baas, collega’s, klanten
  • Netwerk
  • Targets
  • Financiële invloeden

Begane grond: Het Zelf

  • Fysiologische, historische en emotionele ervaringen
  • Levensfase
  • Professioneel
  • Persoonlijk en familie
  • Loopbaanplanning
  • Balans werk en privé
  • Normen en waarden
  • Zingeving

PiramidePyramide

Met het oog van de naald






top

RAS

Het attentie-middel in de hersenstam

Reëel

Een loopbaanplan is reëel als er markt is, als ze je zien zitten en als je het kan

Rugzak

Wees je bewust wat er in je rugzak zit, wat je er achteloos aan ervaringen ingegooid hebt om later nog eens uit te zoeken. Is hij zwaar of geeft hij juist een lichtvoetig, avontuurlijk gevoel?

top

Scenario-denken

Alle alternatieve wegen schetsen die iemand voor zich ziet. Van de meest fantastische mogelijkheden tot het donkerste perspectief. Eventueel mindmaps daarvan maken.

Schilderen

Iets verbeelden waar nog moeilijk vorm aan gegeven kan worden

Schrijven,

  • Durf te schrijven; maak een hoop stenen en zand en kijk wat je gebruiken kan of
  • Wat is je boodschap
  • Punten formuleren
  • Inhoudsopgave maken
  • Langzaam steeds verder invullen

SMART

  • Specifiek
  • Meetbaar
  • Ambitieus
  • Realistisch
  • Tijdgebonden

STAR

  • Situatie
  • Taak
  • Actie
  • Resultaat

Start met "wat kan ik voor je zijn".

Stout konijn

  • Onderzoek hok met konijnen.
  • Taboe-vorming en hoe taboes weer doorbroken kunnen worden

Socratische methode (Jos Kessels bij Alites)

  • Start met scherp geformuleerde vraag
  • Onderzoek de vraag aan de hand van een case
  • Trek conclusies
  • Welke regels en overwegingen in het oog houden om de conclusie algemeen te kunnen maken
  • Antwoord op de vraag

De dialoog is er voor het onderzoek; principes

  • Langzaam denken en steeds schrijven om tijdruimte te creëren
  • Samen denken in plaats van ‘tegen’ denken
  • Echt willen denken, ter plaatse nieuwe gedachten maken (vandaar langzaam) in plaats van alleen oude gedachten op tafel leggen
  • Methode
  • Over koetjes en kalfjes praten
  • Thema boven laten komen door het stellen van een vraag
  • Voorbeeld uit eigen ervaring gebruiken waar die vraag een rol speelt

Principe: De kennis is nog duister, maar wel bij ieder aanwezig. Het is dus zaak die kennis te ontdekken

Sorrege

Saar die sorgt dat Moos de Sorrege van Sam overneemt.

Systeembenadering/theorie

  • Relatie coach / therapeut met de klant
  • Kijk naar de sociale context van de klant, naar de belangrijke anderen
  • De context van de coach / therapeut; hoe interfereert die met de relatie met de klant?

1 circulariteit

2 context

3 interpunctie

  • In de relaties blijven kijken, niet ingaan op de emoties
  • Richten op wat er bereikt wordt met die emoties.

top

Taart

M ’n leven als een taart, met tekeningen, inhoud en verhoudingen punten. Het gaat erom dat je behoeften, je producten, je kwaliteiten, je verlangens etc. door de taart in z’n geheel gedekt worden. Niet alles hoeft via je werk gerealiseerd. Werk als instrument om iets anders te kunnen doen? Uitstekend!

Teach

You teach best what you need to learn most!

Test

Vaardigheden

  • Intelligentie

Persoonlijkheidsdimensies

  • Extraversie
  • Vriendelijkheid
  • Zorgvuldigheid
  • Emotionele stabiliteit
  • Openstaan voor nieuwe ervaringen

Timemanagement

    timemanagement
  • Indelen naar belang en urgentie
  • Actie meestal gedreven door de gevoelde urgentie en te weinig door het belang
  • De matrix met belang laag en hoog en urgentie laag en hoog
  • Tijdsindeling van de dag, roosteren, naar momenten voor minder belangrijke maar als urgent gevoelde zaken
  • Checklists van te verrichten zaken + resultaat (voor naslag achteraf, ik heb blijkbaar toch wel wat gedaan)

Totaal / holistisch "denken",

Eigenlijk "beleven"; onderbewustzijn / rechterhersenhelft

Trapeze

Een nieuwe, de volgende trapeze kan je alleen pakken door de oude los te durven laten

Traphekje

Bezig zijn met wat je doet en jezelf tevredenheid gunnen over het resultaat (dat ene net afgewerkte traphekje) in plaats van direct door omdat er nog zoveel moet, dat (volgende) kozijn als een nieuwe klus beschouwen. Korte-termijn-resultaat-gerichtheid

Trots

Waar ben je trots op? Op welk “handelen” of op welke “producten”?

top

Urgent en belangrijk

Een matrix, vier velden, om de taken / aan te pakken zaken in te plaatsen Als je niet oppast ben je altijd met urgente zaken bezig en komen de belangrijke, zeker de niet urgente maar heel belangrijke zaken nooit aan bod.

top

Veranderen

  • Waar komt de motivatie vandaan om te willen veranderen
  • Doel kiezen
  • Besluit nemen hoe te realiseren
  • 10 Dagen besluit koesteren
  • Besluit bevestigen en start met actie 21 dagen lang
  • Vertel het / je plan aan anderen, zodat zij jou onbewust helpen en jij commitment ook extern hebt.

Veranderingsstrategieën (Er verandert iets als je ……. )

  • Belangen centreert
  • Belangen bij elkaar kunt brengen
  • De betrokkenen kunt brengen tot het innemen van bepaalde standpunten/meningen
  • Win-win situaties kunt creëren of coalities kunt smeden (eerste punt)
  • De voordelen laat zien van bepaalde andere opvattingen (macht, status, invloed)
  • De neuzen de zelfde kant op kan krijgen (tweede punt)
  • Rationeel, reëel en overtuigend plannen maakt
  • Van te voren duidelijk resultaat/doel formuleert op rationele gronden
  • Een goed stappenplan maakt van a naar b.
  • De stappen goed monitort en op basis daarvan bijstuurt.
  • Alles zoveel mogelijk stabiel houdt en beheerst
  • De complexiteit zoveel mogelijk reduceert
  • Gevoelens mobiliseert
  • Mensen op de juiste manier prikkelt en verleid
  • Het voor mensen aangenaam maakt
  • Mensen (situationeel) beloont en straft
  • Mensen iets teruggeeft voor wat zij jou geven
  • Mensen groei / ontwikkelingsmogelijkheden geeft
  • Mensen bewust maakt van eigen tekortkomingen (bewust onbekwaam)
  • Helpt om nieuwe dingen te zien en te kunnen
  • Geschikte gezamenlijke leersituaties kunt creëren
  • Uitgaat van de wil van de mensen zelf
  • Uitgaat van de wil, de eigen energie, de ‘natuurlijk weg’ van mensen.
  • De innerlijke zekerheid van mensen aanspreekt
  • Dynamiek/complexiteit wil zien, kunt duiden en versterken
  • Eventuele blokkades wegneemt en conflicten tot een optimaal resultaat kunt brengen
  • Nieuwe betekenissen toevoegt en symbolen en rituelen gebruikt.

Verklaring

Iemand iets laten schrijven hoe of wat hij gaat doen, waar hij voor kiest, ondertekend.

Verwonderen

Verwondering is een krachtige levenshouding

Vragen,

Te stellen vragen in het kader van counseling

  • CV?
  • Wat weerhoudt je?,
  • Wat drijft je?
  • Wat zijn je blokkades?
  • Waar wil ik bijhoren?
  • Aan welk product, proces of ideaal wil ik mij verbinden?

top

Waarheidsdoos

  • Ieder ziet slechts een deel van de waarheid (als die al bestaat?)
  • Strijd over interpretatie van wat je ziet levert weinig op
  • Bij elkaar leggen van de inzichten kan wel veel opleveren

Wegweg

  • De weg bovenlangs; laten afslijten van de blokkade door positieve ervaringen
  • De weg onderlangs; opnieuw beleven, waarderen van eerdere belevingen / gevoelens die blokkades in het hier en nu opleveren.

Wil

  • Wat wil ik doen
  • Welke kwaliteiten van mij wil ik perse gebruiken
  • Welke voorwaarden wil ik absoluut geboden krijgen
  • Willen in relatie tot kiezen
  • Willen in relatie tot moeten

Wondervraag

  • Vannacht een wonder: alles is goed
  • Hoe zou je weten dat er een wonder is geschied
  • Wat zou je anders doen
  • Wat zou anders zijn
  • OK en verder wat zou anders zijn, gaan etc.-

Wrijving

.....geeft glans

top

IJsberg

In principe zijn we allemaal gelijk, we hebben de beschikking over dezelfde mogelijkheden qua persoonlijkheid, vaardigheden en kennis. Waar we verschillen is dat deel dat we bewust en minder bewust gebruiken. Als we geboren worden plonzen we in het water en waar we in verschillen ontstaat doordat er verschillende delen boven water uitsteken. Dat wat boven water uitsteekt gebruiken we van nature. We kunnen wel die enorme massa onder water mobiliseren, maar dat vraagt veel meer aandacht en kracht dan de eigenschappen waar we van nature over beschikken, die al vanaf de geboorte bij ons boven water uitsteken.

top

Zelf

  • Mezelf
  • Mijn zelf

Zelfmanagement

Drucker: effectief leidinggeven aan jezelf

  • Ga bewust om met je tijd, je meest schaarse hulpbron
  • Richt je op duidelijke resultaten, op de voor de “organisatie” meest wezenlijke resultaten
  • Gebruik je eigen sterke punten, maar ook die van anderen, de punten waar je invloed op hebt
  • Doe eerst de belangrijke dingen, één ding tegelijk.
  • Richt je op belangrijke beslissingen, op de juiste beslissingen, de aanvaardbaarheid(?) komt daarna pas

Covey

  • Wees proactief
  • Begin met het einde voor ogen
  • Stel prioriteiten
  • Denk in termen van winnen/winnen
  • Begrijp eerst voor je begrepen wil worden
  • Werk synergetisch, op samenhang / elkaar versterken gericht
  • Hou de zaag scherp, blijf jezelf vernieuwen

Millman: de twaalf poorten naar de ziel:

  • Ontdek je eigen waarde
  • Je wil is van jou
  • Activeer je lichaam
  • Goed geldbeheer
  • Bedwing je denken, zorg voor innerlijke vrede
  • Vertrouw op je intuïtie
  • Accepteer je emoties
  • Zie je angsten onder ogen
  • Licht op je schaduw, mededogen met jezelf en authenticiteit
  • Aanvaard je seksualiteit
  • Roep je hart wakker
  • Dienstbaar zijn

ZKM

Zelf Konfrontatie Methode van Hermans - formulier met emotieverwerking van (belangrijke) gebeurtenissen.

top